Je staat voor een zaal vol met mensen, voor een klein groepje of één persoon. Waarschijnlijk heb je al wel vaker moeten pitchen en elke keer leer je er weer van, maar wat maakt een pitch nou een top pitch? In dit artikel geven we je een aantal tips die je pitch ijzersterk maken.
Bron: The Pitch Canvas, David Beckett
1. Wees recht voor z’n raap
De opening van de pitch is erg belangrijk. In de eerste paar seconde bepalen mensen, bewust of onbewust, of ze jouw verhaal interessant genoeg gaan vinden. Start daarom met iets intrigerends wat de interesse wekt en wees hierbij professioneel. Professioneel zijn betekent hier dat je gelijk over het onderwerp van je pitch begint, wees recht voor z’n raap en wacht dus niet met het introduceren van het onderwerp. Je kunt dit doen door een vraag te stellen aan het publiek of een aantal feiten te benoemen over het onderwerp.
2. Leg het probleem goed uit
Benoem het probleem wat je probeert op te lossen. Als de investeerders niet geloven in het probleem zijn er volgens hen ook geen zaken te doen en valt je pitch in het niet. Omschrijf wat het probleem is en wat de gevolgen zijn van het probleem. Zijn de gevolgen van het probleem dat er tijd of geld verloren gaat of zorgt het ervoor dat er meer mensen aan het werk zijn dan nodig? Deel hierbij ook voorbeelden, het liefst persoonlijke ervaringen, want deze komen het natuurlijkst over en kun je over het algemeen het beste omschrijven. Dus zorg dat je het echte probleem benoemt, wat de gevolgen daarvan zijn en dit zorgt er dan voor dat mensen de zaak begrijpen en je makkelijker het product of de service kan aanbieden.
3. Omschrijf het product
Met het omschrijven van het product of de service wil je zo compact mogelijk zijn. Noem de unique selling points en maak de connectie met het probleem. Hoe gaat dit product het probleem oplossen? Jij begrijpt de gevolgen van het probleem die de consument ervaart, jij begrijpt de doelgroep en jij begrijpt wat je moet doen om deze gevolgen op te lossen, dit is het product.
4. Laat zien hoe het product werkt
Om je publiek een goed beeld te geven bij het product wil je laten zien hoe het werkt. Je gaat dus als het ware je product demonstreren. De beste manier om dit te doen is via bewegend beeld. Zo lijkt het niet alsof het product nog in de beginfase zit, maar het echt al staat. Een live demonstratie kan je beter niet doen. Mocht er wat mis gaan, ook al kan je dit niet controleren of beïnvloeden, mensen zullen onthouden dat het misging en de link leggen met dat het product dus niet werkt. Highlight echt de essentiële delen van je product zodat de consument er de meerwaarde van in gaat zien.
5. Benoem wat er uniek is aan jou product
Als je unieke features hebt moet je deze duidelijk benoemen. Heb je speciale partnerschappen, onderdelen (misschien in de technologie) of een speciale manier van werken, laat dit dan ook duidelijk weten aan het publiek.
6. Onderbouw je product
Het onderbouwen van je product in de zin van het laten zien van statistieken. Als je al klanten hebt is het goed om te laten zien dat je merk in stijgende lijnen zit. Dit geeft men zekerheid over je product. Heb je nog geen klanten, laat dan zien hoe goed het product getest is bij potentiële klanten. Wat heb je gedaan om te zorgen dat het product betrouwbaar is.
7. Praat over het business model
Dit deel van je pitch moet kort maar krachtig zijn. Het enige wat je publiek wilt weten is waar het geld vandaan komt en dat je hier goed over nagedacht hebt. Vermeld dit in één duidelijke zin zoals: “We nemen 23% commissie op elke transactie”.
8. Laat zien dat je zelf ook investeert in het product
Als je kan laten zien dat je zelf ook al geïnvesteerd hebt in het product betekent dit dat jij al een risico hebt genomen. Dit creëert vertrouwen bij je publiek. Heb je al geld ingezameld, op wat voor manier heb je zelf al geïnvesteerd? Als je geld hebt ingezameld betekent dit dat er al mensen zijn die in je product geloven. Wees specifiek over de cijfers zodat het publiek precies weet wat je nodig hebt.
9. Creëer vertrouwen
Mensen willen op jou en je product kunnen vertrouwen en het is van groot belang dat je dit ook kan beloven. Dit doe je door je relevantie skills en ervaringen te delen. Laat zien wat je kan en hoe dat relateert aan je product, daar komt het namelijk op neer. Vertel het publiek hoeveel jaar ervaring je al hebt in de business en als je bij bekende namen hebt gewerkt. Als je een beginnend team bent is het altijd goed om te laten zien dat je een frisse kijk hebt op dingen en dus gelooft in innovatie.
10. Vermeld een duidelijke Call to Action
Elke pitch moet een duidelijke call to action hebben. Wat wil je dat het publiek doet nadat je je pitch hebt gegeven. Maak duidelijk wat de volgende stap is en wat het publiek daarvoor moet doen. Bijvoorbeeld een follow-up gesprek, een investering, downloads op de website of het downloaden van een app. Je wilt die connectie en engageren met je publiek, dus wees duidelijk wat je van ze wilt.
11. Leg uit waarom ze voor jou moeten kiezen
Je nadert het einde van je pitch maar het publiek wilt toch weten waarom ze nou specifiek voor jou moeten gaan. Je hebt over het team achter het product gehad maar jij staat hier voor ze te presenteren. Waarom moet het publiek in jou geloven, wat zijn jouw ervaringen, skills en connectie tot de bepaalde industrie? Je kunt dit afsluiten met een sterkte zin die bijvoorbeeld begint met: “Ik sta voor…” of “Ik geloof in… omdat…”. Maak die connectie met de industrie en het product en zorg dat het publiek jou gelooft.