Ondernemer in de spotlights: Clemens Jonkers van De Facturateur

Clemens Jonkers is al 40 jaar werkzaam in de juridische praktijk, waarvan de laatste 25 jaar als gerechtsdeurwaarder en nu enerzijds afbouwend en anderzijds startend, aan de andere kant van de gesprekstafel van de deurwaarder.

“Of ik even een artikel voor de nieuwsbrief wil schrijven.” Dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan, maar ik ga graag die uitdaging aan.
Vanwaar de naam facturateur ? De factuur staat centraal in het ondernemen. Je verzendt facturen, maar je ontvangt er ook, en daar ligt nu mijn passie, mijn taak.

Even de historie in het kort. Ik ben 40 jaar werkzaam in de juridische praktijk, waarvan de laatste 25 jaar als gerechtsdeurwaarder en nu enerzijds afbouwend en anderzijds startend, aan de andere kant van de gesprekstafel van de deurwaarder. In mijn gezin is er een periode geweest dat wij met vijven allen zelfstandig waren. 4 creatievelingen en ik. Het waren mijn kinderen die misstappen begingen in de zakenwereld. Kort gezegd ”bij de neus genomen werden.” En ik kon het oplossen. Of niet. Weg zuurverdiende centjes, of erger.

Als gerechtsdeurwaarder heb ik ook genoeg meegemaakt. Oók met ondernemers zowel starters als doorgewinterde ondernemers. Ondernemers met problemen, die veelal voorkomen hadden kunnen worden. En dat is mijn nieuwe taak of bedrijf in opbouw. Preventief adviseren of coachen of zoals het zich laat aanzien in een ongunstig geval correctief handelen.

Praktijkvoorbeeld: je hebt een website laten bouwen en je bent niet tevreden. Toch word je tot betaling van de werkzaamheden aangesproken en je moet zelfs bij de rechter voorkomen. Dan gaat de kostenteller écht lopen. Je laat je niet kennen en gaat naar de zitting. In een kleinere setting vindt op een later tijdstip een mondelinge behandeling plaats. Je blijft bij je verhaal en tóch word je in het ongelijk gesteld. Inclusief kosten moet je nu tweemaal zoveel betalen. Dit is helaas dagelijkse praktijk. Je denkt: “was ik maar nooit ondernemer geworden.”
Natuurlijk wel. En met goede argumentatie en documentatie had je eenvoudig onder die veroordeling tot betaling kunnen “uitkomen”.

Ik leg het je uit. De overeenkomst die je met die websitebouwer bent aangegaan is een wederkerige overeenkomst, dat wil zeggen dat beide partijen over en weer rechten en verplichtingen naar elkaar toe hebben. Dat worden verbintenissen genoemd. Jij hebt recht op een goedwerkende website  en daarnaast heb je een betalingsverplichting.
De bouwer heeft recht op betaling en is verplicht een goedwerkende website te leveren.
Dat laatste is niet gebeurd en heb jij op jouw beurt het recht om jouw verplichting – in dit geval betalen, door de kantonrechter te laten ontbinden, maar dat moet je wel vragen! Resultaat? Weg betalingsverplichting. In dit geval trad ik op voor de websitebouwer en was de opdrachtgever een advocaat, gespecialiseerd in arbeidsrecht en was niet bekend met gedeeltelijk ontbinden van een wederkerige overeenkomst. Zou ik voor jou optreden, had ik terstond de gedeeltelijke ontbinding van de overeenkomst gevraagd. Zo heeft iedereen zijn of haar specialiteit en daar is niets mis mee. Je moet doen waar je goed in bent.

Zit je in de zakenwereld, en dat zitten jullie, dan zijn er tal van problemen die zich voordoen. En laten we eerlijk zijn, het is niet altijd “de goede vriend of vriendin “ van je, die dit heeft meegemaakt. Het kan ons allemaal overkomen. Hier een veelvoorkomend voorbeeld: je maakt met je klant een afspraak betreffende het product of dienst. Op datzelfde moment start de dynamiek tussen aannames en uitleg over en weer tussen partijen, zonder dat jij of je contractspartner daar erg in hebt. Dat is de bron van vele problemen en ook vaak het geval.
Is iets niet duidelijk vraag dan door tot het duidelijk is. Is het duidelijk, leg het vast en bevestig dit aan je contractspartner. Doe aan dossiervorming. Alles gaat digitaal, dus leg een (digitaal) mapje aan waarin alle informatie en correspondentie wordt opgeslagen. Onderdeel daarvan, zoals ik aangaf, moet zijn de afspraken die je maakt met je klant. Maak zo nodig van alle gewisselde e-mails een resumé en stuur dat toe. Maak de afspraak specifiek met het beschrijven van het product of dienst, levertijd, eventuele bevoorschotting en betalingstermijn.
Het voert te ver om daar in deze nieuwsbrief over uit te wijden.

“Was ik maar nooit voor mezelf begonnen”. Natuurlijk wel! Dat je voor jezelf bent begonnen is een weloverwogen beslissing geweest. Een bewuste keuze. En daar gaat het nu om. Je moet van een onbewuste mindset naar een bewuste mindset.

Succes!

De facturateur
Clemens Jonkers

Je kunt mij vinden op:
Facebook: de facturateur
Website: www.defacturateur.nl