Ondernemer in de Spotlight: Heiske Nonnekes

Heiske Nonnekes broedde al een tijdje op het idee om een eigen bedrijf te starten. Sinds mei 2017 is zij oprichter van de Organizational Futurist en ze blikt terug naar het afgelopen jaar. Heiske vindt niets leuker dan als kompas voor organisaties te werken en na te denken over de toekomst. Waar staat ze nu, na één jaar? 

Al een tijdje broedde ik op het idee om een eigen bedrijf te starten. Maar wat? Het liefst wilde ik iets goeds doen; een positieve bijdrage leveren. Als moeder van twee kinderen is mijn droom dat de (klein)kinderen van mijn kinderen een gelukkig en gezond leven op aarde kunnen hebben. Als je dan vervolgens onderzoeken leest over werkgeluk, burn-outs en klimaatverandering is het duidelijk dat er wel iets moet veranderen om die droom uit te laten komen.

In de praktijk zag ik dat organisaties in verschillende sectoren stoeiden met vraagstukken als:

  • Hoe kun je nou het beste inspelen op alle (technologische) ontwikkelingen en stel je het bestaansrecht van je organisatie ook in de toekomst veilig?
  • Hoe zorg je ervoor dat alle werknemers zich betrokken voelen en hun potentieel optimaal benut wordt?

Puzzelstukjes op zijn plaats
En toen vielen langzaam alle puzzelstukjes op hun plaats. Ik persoonlijk vind nu eenmaal niets leuker dan als kompas voor mensen en organisaties te functioneren. En door het combineren van een toekomstvisie met interesse in technologische en maatschappelijke ontwikkelingen kon mijn bedrijf voor organisaties functioneren als kompas naar de toekomst!

De start
Mei 2017 was het dan zover. De Organizational Futurist en Tomorrow’s Leadership was geboren! Het ging voortvarend. Binnen no-time was er een website, het product was volledig uitgedacht en we waren klaar voor business. Maar ondanks het doordachte businessplan liepen we in de praktijk toch tegen wat marketing-gerelateerde vraagstukken aan.

Online promotie
Om wat ruchtbaarheid te geven aan het bestaan van Tomorrow’s Leadership wilden we gebruik maken van Linkedin, Facebook, Twitter en een blog die we op alle media en via een nieuwsbrief wilden delen. Gezien mijn internationale werkervaring en netwerk wilde ik dat ook zeker in het Engels doen. Maar we merkten dat sommige potentiële Nederlandse klanten communicatie in het Engels toch lastig vonden. En we leerden ook dat je op Linkedin op een andere manier communiceert dan op Facebook… Het was duidelijk tijd voor wat business coaching op marketing vlak! En zo belande ik een half jaar na de opstart bij Freek Kraus. Hij stelde de juiste vragen en hielp mij zo onze communicatie naar de buitenwereld aan te scherpen.

Een uitdagend eerste jaar
Inmiddels zijn we weer een half jaar verder en kan ik terugkijken op het eerste jaar als ondernemer. Hoewel iedereen aan het begin zei dat het tijd zou kosten en ik dacht dat dat bij mij niet zo zou zijn, bleek ik toch te optimistisch. Met betrekking tot het winnen van opdrachten is geduld een schone zaak. Gelukkig werd het wachten gedurende de eerste maanden beloond in de tweede helft van het jaar. Al snel mochten we inspiratie-sessies geven over de Toekomstbestendige Organisatie, faciliteerde we Persoonlijke en Team Ontwikkeling en hielpen we organisaties op het gebied van cultuurverandering in zowel Nederland als het buitenland. In het eerste jaar mochten we organisaties als Philips, CCV, VNG, Abbott, Vertex en de TU Eindhoven tot onze klantenkring rekenen. Een mooi begin.

Kortom: het eerste jaar was uitdagend, mooi en ik had het voor geen goud willen missen. Ik heb mij enorm kunnen ontwikkelen als zowel ondernemer en als Organizational Futurist. En ik kijk dan ook uit naar wat het tweede ondernemersjaar ons nog meer gaat brengen.

Op naar morgen!

Heiske Nonnekes – ‘Organizational Futurist’

Tomorrow’s Leadership
06-45078443
Heiske@tomorrowsleadership.nl
www.tomorrowsleadership.nl

 

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bewaar delink.