Simon en Martijn, beide lid van Business Coach Breda, sloegen de handen ineen om Simons kapperszaak ‘SimonSays’ in een nieuw jasje te steken. Martijn is eigenaar van ‘The Buzz Club’, een creatief bureau gespecialiseerd in het creëren van merk identiteiten. Simon benaderde hem toen hij besloot dat hij een andere weg wilde inslaan met SimonSays: het zou een kapperszaak voor heren worden. Martijn was direct enthousiast, want SimonSays is één van Breda’s bekendste kapperszaken!
Simons Verhaal
”Het samenwerkingstraject tussen The Buzz Club en SimonSays begon toen ik graag een nieuwe vloer wilde voor mijn kapperszaak. Want als je een zaak begint, dan doe je dat met de minimale middelen. Als je eenmaal bestaansrecht voor je zaak hebt gecreëerd, kun je gaan uitbouwen. Toen ik ging kijken voor een nieuwe vloer, merkte ik dat ik eigenlijk nog steeds opzoek was naar mijn zakelijke kern. Hoe zag die eruit? Ik werkte inmiddels al acht jaar als kapper, waarvan tweeënhalf jaar als eigenaar en oprichter van SimonSays. Maar er ontbrak iets, iets van ‘feeling’ en misschien motivatie.
Na een aantal intensieve gesprekken met mijn vader (die al ruim 40 jaar actief is als herenkapper), was het mentale knikje in mijn kabel verholpen. Herenkapper, dat zou ik worden! Ik zou in de voetstappen van mijn vader treden. Zo blijkt maar weer dat ik beschik over hetzelfde DNA als mijn vader: heren knippen, daar zijn wij goed in!
De grootste taak van een zelfstandige is om zichzelf gemotiveerd te houden. En dat lukt mij prima met SimonSays 2.0. Met de nieuwe aanpak wilde ik vasthouden aan de kern: basic looks, goeie koffie, een ontspannen ‘iedereen is welkom’-sfeer, koud bier en old skool vakmanschap. Het uitgangspunt was dan ook om het kappersbezoek draagbaar te maken voor een man.
Maar ja, hoe giet je dat in een vorm? Ten eerste zou de zaak verbouwd worden. Er zou een koelkast komen speciaal voor bier en er zouden enkel mannenbladen te lezen zijn. Maar bovenal moest er een nieuwe huisstijl komen. Om dit te realiseren hoefde ik als kapper niet diep te graven in mijn Breda’se netwerk. De man die dit zou kunnen aanpakken zat immers al in de kappersstoel: Martijn van Meren, eigenaar van The Buzz Club en creator van SimonSays 2.0.”
Martijns Verhaal
”Toen Simon mij benaderde om hem te ondersteunen in zijn nieuwe aanpak was ik meteen enthousiast! SimonSays had toen al aardig naam gemaakt in Breda en er komt dagelijks een groot aantal klanten bij hem over de vloer. Kortom, SimonSays zou voor mij hét project zijn waarmee ik kon laten zien wat The Buzz Club kan betekenen voor bedrijven.
Samen met Simon hebben we gekeken hoe we zijn zaak in een nieuwe ‘jasje’ zouden kunnen steken. Al snel kwamen we tot het nieuwe concept. Simon had namelijk besloten om in de toekomst alleen nog maar mannen te knippen. Dit was een helder uitgangspunt dat we in de nieuwe huisstijl duidelijk naar voren konden laten komen. Authenticiteit was hierin een belangrijk vertrekpunt. Dat zie je onder andere terug in het klassieke logo, maar bijvoorbeeld ook in de gezeefdrukte cadeaubonnen. Het handwerk waarmee Simon zijn vak uitvoert komt duidelijk terug in de manier waarop hij zichzelf presenteert.
Wat voor mij heel erg fijn werkte was dat ik van Simon ‘card blanche’ kreeg in het ontwerp. Hierdoor hebben we geen enkele concessie hoeven maken. En dat zie je terug in het eindresultaat!”
Ben je benieuwd naar het eindresultaat? Bezoek dan eens de vernieuwde website van SimonSays: www.simonsaysbreda.nl. Of loop even binnen bij Markendaalseweg 6.
Voor meer informatie over The Buzz Club, kun je Martijns website bezoeken: http://thebuzzclub.nl/ Daar kun je onder andere zien welke mooie projecten hij nog meer in zijn portfolio heeft mogen opnemen