Volgens het boek ‘Crowdfunding: De hype voorbij’ is crowdfunding dé alternatieve vorm van financieren en de nieuwe heilige graal. Maar hoe je dat dan precies? Hoe pak je het slim aan? En hoe garandeer je succes? Business Coach Breda zette een aantal tips voor je op een rijtje.
1. Kies je platform
Natuurlijk ben je bekend met grote crowdfunding platforms zoals KickStarter en IndieGoGo, maar je kunt je financiering natuurlijk ook regelen via een Nederlands crowdfunding initiatief. Denk bijvoorbeeld aan websites zoals Share2Start.com en Symbid.nl.
Als je eenmaal je platform hebt gekozen, is het belangrijk om na te denken over de manier waarop je graag wild crowdfunden. Er zijn twee opties: Rewards Crowdfunding en Equity Crowdfunding.
Rewards Crowdfunding: Hierbij krijgt de investeerder in het geval van success een ‘cadeau’, een bedankje voor zijn hulp. Dit is voornamelijk geschikt voor ondernemers die producten of diensten willen gaan produceren. Ga jij je specialiseren in online marketing? Denk dan aan gratis advies met betrekking tot bijvoorbeeld social media. Breng je een nieuw product op de markt? Voorzie investeerders dan van het product dat jij inmiddels levert.
Equity Crowdfunding: Bij equity crowdfunding draait het om aandelen en/of royalties. Investeerders worden aandeelhouder van jouw bedrijf waardoor zij recht hebben op een deel van de toekomstige winst.
2. Een goed verhaal
Crowdfunding vindt plaats op het internet, een plek vol entertainment en andere vormen van afleiding. Maar ook een plek waar jij aandacht wil trekken voor jouw nieuwe onderneming, voor jouw nieuwe product of dienst. Het is daarom belangrijk dat je een goed verhaal hebt. Waarom moeten mensen in jou investeren? En waarom zouden ze luisteren naar wat jij te vertellen hebt? Een goed verhaal blijft hangen en daardoor behoud je eenmaal gegeven aandacht. Je kunt je verhaal aansterken door het gebruik van beeld: mooie afbeeldingen of een video.
3. Focus op de investeerder
Ook al is het je doel om geld in te zamelen voor jezelf, voor jouw idee, focus je verhaal op wat de potentiële investeerder aan dit idee heeft. Dus hoe kan jouw idee het leven van de investeerder verbeteren? Maar ook, wat krijgen investeerders er direct voor terug? Beloof bijvoorbeeld ook een beloning aan de investeerders als je halverwege je doel bent.
4. Zoek support
Je directe omgeving kan van groot belang zijn voor succes, ook al weten ze misschien weinig over jouw branche. Vraag vrienden en familie om bij de lancering van je campagne direct een kleine investering te doen. Dit wekt aandacht een vertrouwen bij andere potentiële investeerders. Daarnaast kunnen ze je helpen je campagne te verspreiden via social media en andere vormen van word-of-mouth marketing.
5. Betrek andere ondernemers bij jouw campagne
Ook al heb je een geweldig plan en ziet je toekomst er in jouw ogen opmerkelijk rooskleurig uit, zover is het nog niet. Andere ondernemingen daarentegen zijn het financieringsproces al voorbij en kunnen voor jou van betekenis zijn. Een investering van een bedrijf, eventueel in de vorm van het beschikbaar stellen van beloningen voor rewards crowdfunding, creërt vertrouwen en geloofwaardigheid. Zoek wel ondernemingen met min of meer dezelfde visie als jij. Start je bijvoorbeeld een biologische lunchtent? Zoek dan eens contact met de biologische supermarkt in de stad. Na een investering van deze supermarkt heb je kans dat haar klanten volgen. Immers, de doelgroep van de supermarkt is gelijk aan die van jouw toekomstige lunchtent.
Meer weten? Het boek ‘Crowdfunding: De hype voorbij’ is geschreven door verschillende professionals op het gebied van crowdfunding, ondernemen, consultancy en onderzoek: Martijn Arets, Ronald Kleverlaan, Marije Lutgendorff en Koen van Vliet.