Krijg je steeds meer aanvragen vanuit het buitenland? Dan kun je overwegen om er een verkooppunt te starten. Wellicht zie je ook goede kansen om je bedrijf niet alleen in Nederland maar ook over de grens te laten groeien. De vraag is dan alleen: hoe pak je dat aan? Waar ga je je allemaal mee te maken krijgen? En wat zijn de belangrijkste tips als je wilt starten in landen als België, Duitsland of Frankrijk? In deze blog lees je er meer over.
Wanneer je op dit moment al exporteert naar Europese landen, is de vraag om een bedrijf te starten in het buitenland vrij actueel. Per 1 juli 2021 gelden namelijk nieuwe btw-regels. Als de gezamenlijke omzet naar het buitenland de drempel van € 10.000 passeert, moet je btw gaan afrekenen in het land waar je klanten wonen. Dit geldt dus ook als je met je webshop bestellingen levert in Europese landen en zelfs via dropshipping.
Je kunt deze nieuwe richtlijn opvolgen door voor elk land een btw-identificatienummer op te vragen, wat meestal betekent dat je ook geregistreerd moet zijn in de kamer van koophandel in het buitenland. Een andere oplossing is om de btw af te rekenen via het éénloketsysteem.
Als Nederlandse ondernemer mag je in alle EU-landen een eigen bedrijf of dochteronderneming oprichten, ook in IJsland, Noorwegen en Liechtenstein. Europa moedigt dat zelfs aan en heeft als doel gesteld om een bedrijf te kunnen starten binnen 3 dagen, voor minder dan 100 euro, via één instantie en volledig online! Dat werkt nog niet overal, maar daar wordt naartoe gewerkt.
Los van het feit dat er nieuwe btw-regels komen kan het zijn dat je al veel langer ideeën hebt om bijvoorbeeld een verkooppunt te openen in het buitenland, maar hoe pak je dat aan?
- Stel je doel vast
Door voor jezelf heldere doelen te stellen maak je betere keuzes. Afhankelijk van wat je wilt bereiken zal de invulling van je internationale aspiraties verschillen. Wil je het aantal bestellingen uit het buitenland vergroten? Uit welk specifiek land? Zie je mogelijkheden om je dienstverlening te internationaliseren, maar moet je daarvoor lokaal aanwezig zijn? De antwoorden op dit soort vragen beïnvloeden je verdere keuzes.
- Besteed tijd aan marktonderzoek
Begin met het verzamelen van relevante informatie. Hoe ziet het land eruit qua bevolking, economie, concurrentie, infrastructuur, cultuur, politiek en sociale omstandigheden? Al deze factoren hebben een enorme invloed op het succes van je buitenlandse onderneming. Bezoek het land, bijvoorbeeld door mee te doen aan een handelsmissie of zakelijke events, schakel je netwerk in om in contact te komen met lokale experts en inventariseer commerciële kansen voor ondernemen in het buitenland, bijvoorbeeld via de ambassade.
Simpel gezegd: maak een degelijk ondernemingsplan. Niet altijd het leukste gedeelte, maar het zorgt voor een goede basis.
- Maak gebruik van subsidies
Er zijn diverse fondsen beschikbaar om ondernemers te helpen bij het starten van een bedrijf in het buitenland. Deze fondsen zijn gericht op het gebied van kennis, coaching of marketing. Je kunt bijvoorbeeld terecht bij:
-DHI subsidie (voor demonstratieprojecten, haalbaarheidsstudies en investeringsvoorbereidingsprojecten)
-SIB voucher (gericht op Starters International Business)
-Dutch Trade & Investment Fund (DTIF)Bedrijf starten in België
Bedrijf starten in België, Duitsland of Frankrijk?
Wil je graag een bedrijf starten in België, Duitsland of Frankrijk? Houdt dan rekening met o.a. dit:
België
Als je een bedrijf wilt starten in België is het vooral goed om je te verdiepen in de cultuur. Hoewel we buren zijn en dezelfde taal spreken, verschillen we op veel vlakken met elkaar. De Belgische zakenmentaliteit is bijvoorbeeld gebouwd op vertrouwen, waar geduld en persoonlijk contact belangrijk zijn. Verdiep je dus in de valkuilen, zodat je niet onnodige blunders maakt.
- Inschrijving KBO
Registratie van een nieuw bedrijf in België verloopt via de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).
- Arbeidswetgeving
Als je medewerkers aanneemt, is een sociaal secretariaat handig, zo niet onmisbaar. De Belgische arbeidswetgeving is een van de meest ingewikkelde van de EU, laat je dus goed informeren op dat gebied.
Nog een paar dingen die je moet doen voordat je je kunt vestigen zijn:
-Aanvragen van een btw-nummer
-Vergunningen aanvragen. Geldt voor sommige activiteiten, bijvoorbeeld als je met voedingsmiddelen werkt of in de bouw zit.
-De oprichtingsakte moet worden afgestempeld op de Griffie van de Rechtbank van Koophandel.
Duitsland
Een kwart van de Nederlandse export gaat naar ons buurland. Toch is handel met een Duitse zakenpartner niet zo vanzelfsprekend. Verwacht formele gesprekken die gebaseerd zijn op inhoud en waar het even duurt voordat je “de baas” te spreken krijgt. In het Duits wel te verstaan. Inschrijving als bedrijf in Duitsland is een basisvereiste voor vertrouwen bij het zakendoen.
- Inschrijving Handelsregister
Voordat je actief de markt op gaat, registreer je je bedrijf bij zowel het landelijke handelsregister als het lokale handelskantoor (Gewerbeamt). Hiervoor heb je ondersteuning van een notaris nodig.
- Gebruik je netwerk
Vertrouwen opbouwen is enorm belangrijk wanneer je in Duitsland zaken doet. Een goede manier om dat te doen is gebruik te maken van je netwerk. Dat kan bijvoorbeeld via bestaande Nederlandse klanten die connecties hebben in Duitsland. Andere manieren zijn het inschakelen van een handelsagent of gebruik maken van het diplomatieke postennetwerk.
Frankrijk
Zakendoen in Frankrijk is gebaseerd op goede relaties. Goede kennis van de taal en cultuur, de juiste aanspreekvormen (vousvoyeren is de norm) en een goed onderbouwd verhaal zijn zeer welkome zaken als je kennismaakt met nieuwe zakenrelaties. Ook wordt gewaardeerd als je de Nederlandse directheid wat naar beneden bijstelt. Een bedrijf starten in Frankrijk doe je door in te schrijven bij het handelsregister Régistre du Commerce et des Sociétés, een procedure die enkele weken in beslag neemt.
- Inschrijving RCS
De belangrijkste rechtsvormen zijn:
-Micro-entreprise en Entreprise Individuelle (Eenmanszaak)
-Société à Responsabilité Limitée (SARL, lijkt op de Nederlandse bv)
-Entreprise Unipersonnelle à Responsabilité Limitée (EUR)
-Société en Nom Collectif (SNC, lijkt op de vof)
- Voeten aan de Franse grond
Vertrouwen winnen is dus belangrijk bij het doen van zaken in Frankrijk. Afhankelijk van je doelstellingen kun je klein starten door eerst een lokale werknemer te werven, iemand die past bij de lokale klanten. Met zijn waardevolle kennis en voorkomen zal het makkelijker zijn nieuwe klanten te werven.
Een andere manier is om te werken met een agent, maar het risico is natuurlijk dat jouw belangen niet sterk genoegen worden vertegenwoordigd.