In het artikel ‘Starter in de spotlight: Legitimus’ beloofde Jorg van den Enden wat tips met ons te delen voor onze vakanties naar het buitenland deze zomer. Hieronder lees je zijn onwillekeurige top 10 van mooie adviezen.
Tip 1: Onderschat het hebben van een goed verzekeringspakket niet. Als zelfstandig ondernemers kan ons net zo goed iets overkomen als iemand die voor een baas werkt. Alleen voor iemand in dienstverband zijn er betere voorzieningen dan voor onze zelfstandigen. Kijk dus of je voldoende financiële middelen hebt om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. Ze zijn vaak duur, dat is zeker, maar het kan je in geval van een ongeval ook een stuk financiële zekerheid bieden.
Tip 2: Ben je regelmatig op pad met de auto, sluit dan bij de autoverzekering ook een ‘Schadeverzekering Inzittenden’ af. Deze verzekering regelt in het geval van een ongeval je schade zonder te kijken naar de schuldvraag. Een goede schadeverzekering voor inzittenden regelt ook het wegvallen van inkomsten als je door het ongeval niet meer kunt werken. Toch een stukje extra zekerheid. En voor de jaarpremie zou ik op deze verzekering niet besparen.
Tip 3: En ja, ga je op reis, zorg dan altijd voor een reisverzekering. Eentje die ook de medische kosten dekt. Je basisdekking van de zorgverzekering betaalt wel medische kosten, maar je moest eens weten hoe hoog die medische kosten kunnen uitvallen in Turkije of Spanje. Dat kan wel twee tot drie keer meer zijn. En het verschil tussen de normale kosten en de extra hoge kosten in het buitenland betaalt de zorgverzekering meestal niet.
Tip 4: Als je overweegt om naar Parijs te gaan, of door Parijs te rijden, dan kom je zeker uit op de Boulevard Périphérique. De rondweg van Parijs. Als je niet in Parijs zelf hoeft te zijn, kies dan een route om Parijs heen. De Boulevard Périphérique is namelijk altijd erg druk. Let op, de Boulevard Périphérique is géén snelweg! Ook al lijkt het daar wel op. Invoegend verkeer dat van rechts een oprit opkomt, heeft dus voorrang. Op een gewone autosnelweg is dat niet zo, daar heb je op de autosnelweg voorrang op invoegend verkeer van rechts. Dus extra opletten op de Boulevard Périphérique.
Tip 5: Ook belangrijk is de alcoholtest (in Frankrijk de éthylotest of alcootest genoemd). Sinds 1 juli 2012 is het voor iedere automobilist verplicht om een alcoholtest in de auto te hebben. En dat geldt ook voor ons Nederlanders. Als je geen test bij je hebt, krijg je geen boete. Maar we blijven buitenlanders en een discussie met een boze Franse politieman wil je graag voorkomen. Koop daarom voordat je naar Frankrijk gaat een test. Bijvoorbeeld in de ANWB winkel. En ben je de test vergeten te kopen, dan kun je ze ook vinden in een Franse supermarkt, bij een tankstation of een apotheek. Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is overigens net als in Nederland 0,5 promille.
Tip 6: België is natuurlijk maar een steenworp van ons vandaan, maar de verkeersregels zijn soms toch net even anders. Als twee rijstroken opgaan in één rijstrook, dan is ritsen in België verplicht. De bestuurder die op de rijstrook rijdt die vervalt, moet tot het einde van de rijstrook doorrijden en dan pas gaan ritsen. De bestuurders op de doorgaande rijstrook moeten om de beurt één voertuig laten invoegen. Rijdt je niet door tot de versmalling of geef je geen voorrang aan de invoegende, dan maak je kans op een boete. En boetes in België moet je vrijwel altijd direct betalen.
Tip 7: Rijdt je met de auto in Spanje, dan heeft de bestuurder die op een rotonde rijdt altijd voorrang op een bestuurder die een rotonde op wil rijden. Dat is in Nederland ook steeds vaker het geval.
Tip 8: In Spanje heb je verder autosnelwegen (autopistas) en ‘autovías’. Een autovía is bijna hetzelfde als een autosnelweg, maar ook langzamer verkeer als tractoren en fietsers mogen er gebruik van maken. En dat terwijl jij op de autovía gewoon 100 of 120 km per uur mag rijden. Overigens mogen deze langzame weggebruikers alleen op de vluchtstrook rijden. Ook lijnbussen gebruiken de autovías en hebben nogal eens een halt op de vluchtstrook. Ben niet verbaasd als er dan ineens een lijnbus gaat invoegen vanaf de vluchtstrook op de rechter rijbaan. Een autovía herken je aan het bord voor de autosnelweg met daarop de tekst autovía.
Tip 9: Dan nog even over fietsen in Duitsland. Bij wet is het dragen van een fietshelm niet verplicht. Tot voor kort was echter de rechtspraak niet overal in Duitsland gelijk als je geen fietshelm droeg en je bij een ongeval hoofdletsel had opgelopen. Er waren rechtbanken die stelden dat je door het niet dragen van de fietshelm eigen schuld had aan het hoofdletsel. Gelukkig is die onzekerheid sinds een maand voorbij. De Duitse Hoge Raad heeft aangegeven dat er geen eigen schuld kan zijn bij hoofdletsel na een fietsongeval. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik je altijd adviseer een helm te dragen bij het fietsen. Zeker in het buitenland.
Tip 10: Tot slot het strafpuntensysteem. In Italië geldt het strafpuntensysteem ook voor buitenlanders. Dat is in bijvoorbeeld Frankrijk of Spanje niet zo. Een verkeersovertreding in Italië kost je dus punten. Maak je een zelfde overtreding in Frankrijk of Spanje, dan heb je meer geluk (als het om de punten gaat).
Zoals je hebt kunnen lezen ben ik geen ondernemer bij wie je iets moois of tastbaars kunt kopen. En heb je mij zakelijk nodig? Dan is er vrijwel altijd iets misgegaan. Weet dan dat ik met raad en daad voor je klaar sta. Ik ontzorg waar mogelijk. Heb je me niet zakelijk nodig, dan kan ik je onder het genot van een drankje honderduit vertellen over mijn ervaringen. En dat zijn er genoeg. Fijne vakantie voor iedereen die nog gaat en wie weet tot ziens. En kijk vooral nog eens op de website van Breda Buurt voor mijn columns en natuurlijk ook op de website van Legitimus.