Als jij of jouw bedrijf voor het eerst meer gaat doen online, kunnen de mogelijkheden eindeloos lijken. Waar begin je? Met deze 5 online marketing tips helpen we je op weg!
Tip 1 // Kies de juiste vorm: Er zijn veel mogelijkheden voor online marketing: zoekmachine optimalisatie (SEO), Google Ads, Facebook Ads, Instagram Ads, Linkedin Ads… Maar welke vorm moet jouw onderneming nu gebruiken? Dit hangt af van de sector waar je in zit of de doelgroep die je voor ogen hebt. Kies dan één of twee vormen van online marketing uit en bouw daar een strategie rond. Belangrijk is: denk dus eerst goed na over jouw doelgroep. Dit brengt ons naar tip 2.
Tip 2 // Denk goed na over je doelgroep: Bij online advertenties kun je duidelijke doelgroepen instellen. Op basis van je doelgroep stel je ook je content (inhoud) af. Wat vindt de doelgroep interessant, welke stijl spreekt ze aan, hoe kan ik ze overtuigen en wat vinden ze belangrijk. Definieer je doelgroep zo precies mogelijk.
Tip 3 // Blijf testen en analyseren: Stel je voor: je hebt een advertentie geplaats op Linkedin. Na enkele dagen heeft er niemand contact met je opgenomen of iets gekocht. Dit kan ontmoedigend zijn maar je kan er vooral iets uit leren. Heb je de juiste doelgroep ingesteld? Is de website wel goed genoeg? Wekt mijn foto wel genoeg interesse op? Pas bij een volgende advertentie wat elementen aan. Blijf testen en analyseren, zo kan je de online marketing campagne keer op keer beter en winstgevender worden.
Tip 4 // Stel duidelijke doelen op: Wat is nu eigenlijk precies het doel van je online marketing strategie? Denk bijvoorbeeld aan: Meer verkoop genereren, naamsbekendheid verhogen, mensen informeren. Maak die doelen ook concreet, bijvoorbeeld: het doel is om minimaal 200 clicks te halen en 3 extra verkopen. Stel dus duidelijke doelen, zo weet je of je een campagne effectief geslaagd kan noemen en of je ergens kan bijsturen.
Tip 5 // Bouw vertrouwen op: Koop jij iets van een bedrijf dat je niet eens kent? Nee. Probeer dus eerst een band op te bouwen met je doelgroep door ze bijvoorbeeld gratis te helpen of op de hoogte te brengen van de meerwaarde die jij hen kan bieden. Denk aan het schrijven van artikels, het geven van handige tips of deel ervaringen van vorige klanten. Op deze manier kweek je vertrouwen en dat maakt het makkelijker voor potentiele klanten om je dienst/product aan te schaffen.
Nog meer leren over online marketing? Meld je dan aan voor (een van) onze drie aankomende events op dit gebied:
Succesvol met LinkedIn Dag
15 juni. 2021 10:00 – 16:00
Ecommerce Webinar: Succesvol Verkopen Online
21 juni. 2021 14:00 – 17:00
Online Marketing Middag – Zoomevent –
8 Juli. 2021 12:00 – 16:00