Veel ondernemers merken de gevolgen van de Coronacrisis. Werkzaamheden vallen weg of zullen anders moeten worden ingericht. Iedereen gaat op zijn eigen manier om met de crisis en probeert er zijn of haar eigen weg in te vinden. Dat het ondernemers creatief maakt in het bedenken van oplossingen of het aanbieden van (nieuwe) diensten op een andere manier is een feit!
Om nog iets van je omzet te behouden kan het slim zijn om eens op een andere manier naar je diensten te kijken, oftewel: probeer om te denken en te kijken welke mogelijkheden er nog wél zijn! Zijn er bijvoorbeeld diensten die je nu online kunt aanbieden? Er zijn tal van hulpmiddelen om online te werk te gaan. Zo kun je uiteraard gebruik maken van social media, maar ook van livestreams of videobellen via FaceTime, skype of ZOOM.
Ben je makelaar en maken nu mensen veel minder snel een afspraak voor een bezichtiging? Geef dan een virtuele rondleiding door de woning d.m.v. 1 op 1 videobellen. Of misschien geef je sport- of muziekles en kun je ook dit nu online gaan verzorgen.
Maar ook offline zijn er vooralsnog mogelijkheden om je onderneming draaiende te houden. Ben je bijvoorbeeld eigenaar van een winkel kijk dan eens naar de mogelijkheden om je producten te bezorgen of mensen de mogelijkheid te geven om privé te komen shoppen op afspraak.
Een mooi praktijkvoorbeeld is het Bredase bedrijf UMC Crowd management. Op de Facebookpagina van onze groei-ondernemer Menno van Geelen is te zien dat hij zijn personeel bijvoorbeeld nu inzet om te helpen bij het schoonmaken van het Amphia Ziekenhuis maar tevens zet hij ook studenten in die hun beveiligingswerk om willen buigen naar oppas werkzaamheden of bijvoorbeeld extra toezicht bieden rond winkels/pleinen. Daarnaast ondersteunt UMC nu een tijdelijk ingerichte HuisArtsenPost met hun verkeersregelaars.
Belangrijk is vooral om je af te vragen waar de behoefte nu ligt van jouw (ideale) klant, dat je de verbinding blijft houden en dat je hierop probeert in te spelen! Wil je meer inzicht krijgen in die behoeftes? Stel dan letterlijk eens de vraag aan je doelgroep op social media. Dit kun je heel goed doen in een Instagram story of via een social media bericht.
Vind je het moeilijk om je diensten aan te passen en/of kom je er zelf niet uit, vraag dan eens een collega ondernemer of iemand anders uit je omgeving om mee te denken. Samen kom je wellicht tot hele goede ideeën!
Wil je (mede)ondernemers extra steunen in deze moeilijke tijd dan kun je ook eens kijken naar onderstaande acties:
- Support lokale winkels of restaurants in jouw buurt die nog open zijn
- Koop een cadeaubon of strippenkaart bij je favoriete schoonheidssalon, kapper, restaurant of sportclub en wissel deze later in
- Schrijf een LinkedIn Skill Endorsement of Google review voor een andere ondernemer die je goed kent of waar je een keer een product of dienst hebt afgenomen
- Stuur een review gewoon per mail of app zodat hij/zij deze kan gebruiken op website/socials
- Laat een leuke en positieve berichtje achter bij andere ondernemers, steek elkaar een hart onder de riem!
- Geef een klant (die ook ondernemer is) of een mede-ondernemer een “shout out” op je social media kanalen
- Geef een andere ondernemer gratis feedback over een onderwerp waar jij expert in bent. Eén kleine tip kan iemand al helpen!