LinkedIn wordt steeds belangrijker, wat voor ondernemer of professional je ook bent. LinkedIn biedt mooie kansen als je effectief, plezierig en professioneel zichtbaar wilt worden voor jouw (potentiële) klanten. Het helpt dan natuurlijk ook dat je geen onnodige missers maakt. Marco den Hartog maakte een zogenaamde hacklist en deelt 7 LinkedIn missers met je die je eenvoudig kunt voorkomen. Dit artikel mag je dus zeker niet missen als jij goed zichtbaar wilt worden op LinkedIn!
Starten maar niet volhouden
Je start met frisse moed en plaatst een paar posts en stopt er dan vervolgens weer mee. Omdat je bijvoorbeeld te druk bent of het posten nog niet in je systeem zit. Zonde en niet nodig! Gebruik een gratis plan tool zoals Buffer om je posts vooruit te plannen zodat het er niet bij inschiet als je even te druk bent.
Een ondermijnende mindset aanhouden
Ken je dat stemmetje in je hoofd die zegt: “ik heb niks te vertellen of wie zit er nou op mijn verhalen te wachten?” Ze horen bij een ondermijnende mindset die jou wellicht dwarszitten om zichtbaar te worden. Het advies van Marco: leg naast je ondermijnende stemmetje een wat meer verzachtende uitspraak. Bijvoorbeeld “ik heb zeker iets te vertellen als het over mijn vakgebied gaat!” Misschien werkt deze mindset beter voor je. Daarnaast is het tweede advies: eerst doen, dan durven. Met het doen (even uit je comfortzone gaan) doorbreek je iets en daarna gaat het veel gemakkelijker.
Gesloten posts maken
Een gesloten post is een nette, complete post over een belangrijk onderwerp. Alleen de lezer wordt niet uitgedaagd, wordt niet geprikkeld. Hierdoor zal de lezer niet reageren en komt er geen interactie op jouw post. Het algoritme van LinkedIn ziet jouw post hierdoor als niet erg interessant en hierdoor krijgt jouw post geen bereik. Je kunt dit simpelweg veranderen door er een open post van te maken: vertel je verhaal maar stel ook vragen! Betrek mensen in je netwerk door ze te taggen. Deze mensen krijgen dan een seintje dat ze genoemd zijn en zullen zeker reageren. Het LinkedIn algoritme houdt hiervan en jouw bereik en dus effectiviteit wordt stukken groter!
Té serieus zijn
LinkedIn alleen maar serieus en zakelijk? Dat is een misverstand! Juist de ‘human-interest’ posts werken goed. Met daarin een beetje humor, een leuke foto of een bericht over wat je hebt meegemaakt!
Posts te dicht op elkaar plannen
LinkedIn vindt het fijn als je vaak post, maar maak het niet te gek. Meerdere posts op 1 dag worden door LinkedIn gezien als spam en dat betekent minder bereik. Wat dan wel een goed ritme is? Als het kan iedere werkdag of structureel 1 of 2 keer per week kan al heel wat voor je doen.
Connectie kansen laten liggen
Een groot en betrokken netwerk is belangrijk. Kijkt iemand die je nog niet kent op je profiel of leest een 2e lijn connectie jouw post? Aarzel niet en nodig deze mensen uit met een persoonlijke toelichting: “ik zag dat je mijn post leuk vindt en dat we een aantal gemeenschappelijke connecties hebben…etc” Mijn ervaring is dat 80 – 90% van deze uitnodigingen betrokken connecties worden en wie weet later wel leads of klanten.
Steeds weer iets nieuws verzinnen
Dit kost veel tijd en is helemaal niet nodig! Herhaal je meest succesvolle posts regelmatig. Dit kost je bijna geen tijd en met dezelfde content bereik je weer nieuwe mensen. Zo gebruik je herhaling als de kracht van succesvolle communicatie!
Wil je meer weten over deze hacklist, over het aanbod van Marco den Hartog of wil je jouw LinkedIn ervaringen delen? Neem dan contact met Marco op! Vergeet ook niet om, wanneer je nog gerichter aan de slag wilt gaan met LinkedIn, je in te schrijven voor onze workshop op 8 december: “succesvol met LinkedIn”.