Clubhouse is booming, het zal je vast niet ontgaan zijn! De app is inmiddels wereldwijd meer dan 4 miljoen keer gedownload, waarvan in de tienduizend downloads in Nederland. De audio app voor (vooralsnog) iPhone gebruikers kun je zien als een mix tussen podcastplatform en een social media kanaal. Maar hoe werkt het nou precies en wat voor voordelen heeft de nieuwe app? We leggen het je graag uit in deze blog!
Wat is Clubhouse?
Bij de nieuwe app Clubhouse staat, anders dan bij bijvoorbeeld Instagram en Facebook, audio compleet centraal. De afgelopen tijd wonnen podcasts het al steeds meer en meer aan populariteit en Clubhouse springt hier handig op in. In de app kun je echter niet alleen luisteren naar gesprekken in verschillende ‘rooms’, maar je kunt ook daadwerkelijk meepraten, oftewel: alles draait hier om live interactie maar dan zonder beeld.
Toegang tot de app
Toegang krijgen tot de app is nog niet zo gemakkelijk. De naam zegt het eigenlijk ook al een beetje: Clubhouse is een “exclusieve club” waar je niet zomaar binnenkomt. Je kunt namelijk alleen gebruiken maken van de app wanneer je een IOS gebruiker bent én een uitnodiging hebt. Ben je eenmaal uitgenodigd dan kun je, nadat je zelf actief bent geweest in de app, ook weer twee mensen uitnodigen. Heb je nog geen uitnodiging gehad van iemand dan kun je al wel vast de app installeren en een profielnaam aanmaken. Je komt dan op een wachtlijst te staan. Wanneer bekenden uit jouw contacten dit zien kunnen ze je naar voren schuiven. Je krijgt dan een melding en een uitnodigings-link.
Maar hoe werkt Clubhouse dan precies?
Eenmaal met uitnodiging in de app kun je aan de slag. Kies een aantal onderwerpen die jij interessant vindt, gebruikers die je graag wilt volgen en maak je profiel aan. In je profiel kun je een heleboel waardevolle informatie over jezelf en je bedrijf kwijt dus doe dit dan ook zeker! Plaats geen ellelange teksten maar vertel kort en bondig wie je bent (met witregels ertussen zodat het overzichtelijk blijft), wat je doet en wat mensen van je kunnen verwachten. Zorg ook voor een call to action naar je website, social media kanalen of bijvoorbeeld naar je gratis weggever.
Op de home pagina van de app zie je vervolgens de gesprekken die op dat moment live zijn en de gebruikers die je volgt en online zijn (hier kun je ook mee chatten). Ook vind je hier de mogelijkheid om een room te starten. Via het vergrootglas icoon kun je zoeken naar andere gebruikers en clubs of onderwerpen die je interessant vindt. Via het agenda icoontje kun je bijhouden wanneer er interessante gesprekken zijn. Het belletjes icoon geeft alle activiteiten weer. Wanneer je een melding van een specifieke gebruiker wilt ontvangen, (deze melding geeft aan dat hij of zij aan het praten is) dan kun je op het belletje op zijn/haar profiel klikken en vervolgens aanvinken wanneer jij deze melding wilt ontvangen.
Nu ben je klaar om te luisteren naar de gesprekken die plaatsvinden in de verschillende rooms. Een room is eigenlijk niets meer dan een groep, al dan niet besloten, waarin je kunt praten met anderen. De app neemt de audio niet automatisch op waardoor het later niet terug te luisteren is. De persoon die de room gestart is, is ook direct de moderator en kan anderen in de room uitnodigen om mee te praten. Het is ook mogelijk dat je de room zo instelt dat iedereen mee kan praten. Wil je als luisteraar wat zeggen, dan kun je je virtuele hand opsteken, de moderator kan je dan uitkiezen en jij kan je vraag stellen of meepraten. Enkel luisteren is natuurlijk ook prima!
Zelf een room starten
Het is heel eenvoudig om zelf een room aan te maken of te plannen en hierin een gesprek te starten. Wanneer je dit doet, zorg dan voor een duidelijke titel en intro zodat men direct ziet waar de room over gaat en zodat jouw room beter vindbaar is. Ga je bijvoorbeeld praten over ondernemen? Zet dit dan ook in de koptekst!
Vind je het spannend om zo’n room zelf te starten en heb je nog niet veel volgers of autoriteit opgebouwd? Overweeg dan eens om een room samen met iemand te hoasten die dat wel heeft! Het voelt daarnaast wellicht minder spannend dan wanneer je in je eentje een room hoast en je kunt elkaar vragen stellen om het gesprek op gang te brengen. Win-win situatie!
Wanneer je zelf een room begint, ga dan geen lange pitch houden waarin je al jouw diensten of producten gaat benoemen, zie het gesprek dus niet als een verkooppraatje! Bedenk voor jezelf van te voren alvast wat onderwerpen of vragen waarop je kunt terugvallen, maar vraag vooral ook aan de deelnemers of zij vragen hebben. Op deze manier ontstaat er een leuke interactie.
Aan het einde kun je mensen verwijzen naar je social kanalen of website. Doe geen concreet aanbod en ga ook niet adverteren, dit mag namelijk niet. Zorg er wel voor dat je room zó waardevol is dat mensen je blijven volgen en naar je toe blijven komen!
Clubhouse inzetten als ondernemer / marketing mogelijkheid
Clubhouse is als ondernemer zijnde handig vanwege een aantal zaken:
- Je kunt veel waardevolle informatie vergaren in de rooms die door anderen worden gehoast
- Je kunt heel laagdrempelig in contact komen met andere ondernemers, pitchen en netwerken!
- Je kunt dichter bij je doelgroep komen
- Je kunt heel laagdrempelig jouw eigen kennis delen of het verhaal vertellen van je merk of bedrijf
- Je kunt feedback vragen over bijvoorbeeld je idee of product
- Je kunt eenvoudig sparren met andere gelijk gestemden
Voor je overweegt om Clubhouse toe te voegen aan jouw marketingstrategie, kun je jezelf eerst afvragen of Clubhouse iets kan bijdragen aan jouw merk- of bedrijfsdoelstelling. Vraag jezelf ook af hoe je Clubhouse dan zou gaan gebruiken. Wil je vooral mee gaan praten in andere rooms of ga je wekelijks, maandelijks of misschien wel dagelijks actief een eigen room hoasten? Wat kan het je zakelijk opleveren wanneer je de app actief gaat gebruiken?
Business Coach Breda op Clubhouse
Business Coach Breda is ook te vinden op Clubhouse met een eigen ondernemerscafé. Volg Business Coach Farid Darkaoui en druk op het belletje om onze activiteiten te volgen.
“Zien” we je daar?!